سنگ‌های ساختماني، یک صنعت زخم‌خورده

ذخایر سنگ‌های تزئینی ایران شامل گرانیت‌ها، مرمریت‌ها، تراورتن‌ها و مرمرها از نظر تنوع رنگ و کیفیت در جایگاه اول جهان قرار دارد


با این حال ایران براساس رتبه‌بندی جهانی از نظر ذخایر سنگ‌های تزئینی در رتبه چهارم است


و علی‌رغم وجود بیش از ۱۳۰۰ معدن سنگ‌های ساختمانی در ایران با پراکندگی و گستردگی در کل کشور و در بر گرفتن سهم ۱۰درصدی صادرات آن، معادن سنگ با مشکلات زیادی مواجه هستند که باعث حذف یا کمرنگ‌شدن سنگ‌های تزئینی و ساختمانی در عرصه بازار بین‌المللی و بازار داخلی شده است.


اگرچه فعالان این معادن سعی دارند توپ معضلات و مشکلات این بخش را در زمین سیاست‌گذاری‌های، عوارض و مالیات و البته در بخشی نیز در روش‌های غلط و غیراصولی بهره‌برداری و ضعف در ماشین‌های برش سنگ بیاندازند اما کارشناسان معتقدند معضلی که این بخش به‌طور عمده با آن روبرو است مدیریت سنتی این بازار بزرگ و پراهمیت است که آن‌را به وضع و روز فعلی رسانده است.

کارشناسان معتقدند رفع تحریم‌ها و باز شدن درهای بازارهای جهانی به روی ما، می‌تواند این وضعیت را بدتر کند اگر این صنعت به خود نیاید و از تمام الزامات حضور در بازار تجارت جهانی سود نجوید.

عوامل بیرونی و درونی موثر

درباره مشکلات عدیده معادن سنگ‌های تزئینی و ساختمانی وحید لک، عضو هیات‌مدیره انجمن سنگ گفت: دو دسته از عوامل در این رکود تاثیرگذار است؛ عوامل بیرونی که خارج از اختیارات و تصمیمات داخلی است و به‌عنوان یک نیروی محرکه عمل می‌کند که این عوامل ناشی از سیاست‌گذاری‌های بین‌المللی و رکود اقتصادی کل دنیا است تحریم‌ها، حمل‌ونقل سنگ، مبادلات ارزی و ریالی، حضور واسطه‌ها، رکود بازار جهانی و نبود ساخت‌وساز موثر بر تقاضا نیز از این جمله‌اند.

او با بیان اینکه رقبا نیز از عوامل بیرونی موثر در وضعیت به وجود آمده برای سنگ‌های ساختمانی هستند، افزود: ترکیه از رقیبان ماست که ضعف‌های ما را به نقاط قوت خود تبدیل کرده و بخشی از بازار ما را در منطقه و جهان کسب کرده است.

وحید لک با اشاره به اینکه سنگ یکی از مواد مصرفی مهم در صنعت ساختمان است، اضافه كرد: از آنجا که رکود قابل توجهی در این بازار شاهد هستیم و از طرف دیگر کارخانه‌های ما هنوز به شکل سنتی سنگ تولید می‌کنند موجب کم‌رونق‌شدن معادن سنگ شده است.

وی تاکید كرد: سیاست‌گذاری‌ها توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف که گاهی در یک راستا نیستند نیز بر وضعیت به‌وجود آمده تاثیر گذاشته به‌طور مثال عوارض صادرات سنگ است که هنوز نتوانسته‌ایم در سال‌های اخیر با افزایش این عوارض که البته در گذشته رخ داده، برای خریداران قیمت‌ها را جبران کنیم. از طرف دیگر تغییر آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هایی از این دست، باعث شده خریداران هنوز نتوانند اعتماد کنند که آیا می‌توانند به‌طور متوالی و با قیمت ثابت سنگ دریافت کنند یا نه؟

وحید لک اظهار كرد: مالیات بر ارزش‌افزوده نیز برای فردی که خود مصرف‌کننده اصلی نیست خریداران خارجی را کم کرده است و این امر خود باعث ایجاد چالش برای معدن‌داران سنگ‌های ساختمانی شده و بسته‌شدن معادن و رکود کارخانه‌های تولیدی را در پی داشته است.

وی عنوان كرد: البته تصمیمات مورد اشاره به سال‌های گذشته برمی‌گردد و درحال‌حاضر نیازمند مساعدت و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

یک صنعت زخم‌خورده

در این رابطه صادرکننده سنگ‌های ساختمانی گفت: رکود ساخت‌وساز موجب شده سنگ‌های ساختمانی به وضعیت حاضر برسد و برخی از معادن سنگ مهم را به تعطیلی کشانده است.

محمدجعفر برادران عنوان کرد: به تازگی قانون جدیدی مبنی بر اینکه عوارض ۲۵ درصدی روی صادرات سنگ داشته باشیم در مجلس قرار است به تصویب برسد که وضعیت این صنعت را بحرانی‌تر خواهد کرد.

وی یادآور شد: این عوارض در گذشته نیز مطرح شد اما با تشکیل جلساتی در کمیسیون صنایع و معادن، ملغی شد اما در فاصله لغو این قانون، بازار جهانی را از دست دادیم و آن را تقدیم ترکیه کردیم.

وی افزود: البته ضعف‌هایی مانند استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات برش قدیمی و مستهلک وجود دارد که با جایگزین کردن دستگاه‌های جدید، دیگر سنگ را به‌صورت خام صادر نمی‌کنیم و بخشی از فرآوری سنگ‌ها در ایران انجام می‌شود. ضمن اینکه این صنعت منتظر رونق گرفتن ساخت‌وساز در داخل و تحولات در خارج است تا سنگ‌های تزئینی کشور ما، جایگاه خود را در عرصه بین‌الملل و در بازار داخلی به‌دست آورد.

نقش برند در معرفی معادن

در صنعت سنگ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم که در حدود ۱۷ تا ۲۰ ذخایر شناخته شده با تنوع رنگی و نوع سنگ بالایی وجود دارد.

محمد رسا گفت: با اينكه سنگ ایران یکی از معروف‌ترین سنگ‌های تزئینی و گرانیتی در دنیا به‌شمار می‌رود و با وجود ذخایر بالای آن، در سال گذشته تنها ۲۰۰ میلیون دلار صادرات سنگ به خارج داشتیم، در حالی که ترکیه ۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات سنگ‌های تزئینی داشته است که چیزی حدود ۱۳ برابر صادرات ایران به شمار می‌رود.

این فعال معدنی افزود: سنگ‌های تزئینی ایران را در یک جمله می‌توان به بیمار در حال احتضاری تشبیه کرد که اگر با فوریت‌های سیاستگذاری و تغییر روش‌ها و نگرش‌های مدیریتی به دادش نرسیم از بین می‌رود.

وی ادامه داد: کیفیت پایین بخش عمده‌ای از تولیدات سنگ‌های ساختمانی در داخل، آشنا نبودن با تجارت بین‌الملل، نداشتن برندینگ در معادن و کارخانه‌های سنگ‌های تزئینی، فعال نبودن صادرکنندگان، همچنین ضعف در سیاستگذاری‌های کلی و تحریم‌های تحمیلی علیه ایران در به وجود آوردن شرایط فعلی سنگ‌های ساختمانی بی‌تاثیر نبوده‌اند.

وی معتقد است كه آنچه این معدن و صنایع معدنی را به این حال و روز انداخته و البته وجود آنها می‌تواند نجات‌بخش آن هم باشد نبود اطلاعات یکدست و کامل با جزییات راه‌های تماس، آدرس، نوع سنگ، میزان ذخایر، توان تولید کارخانه و حتی راه‌های دسترسی و میزان دوری آن از شهر و مطلوبیت جاده‌های حمل‌ونقل است که با وجود اینکه هر کارخانه و معدنی در هر گوشه این دنیا از یک وب‌سایت یا پایگاه اینترنتی برخوردار است و این اطلاعات را از کارخانه و معدن در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد اما در ایران یا از این وب‌سایت خبری نیست یا در صورت وجود یک پایگاه اینترنتی اطلاعات قدیمی و به زبان فارسی یا ناکافی وجود دارد.

وی ادامه داد: این اتفاق برای بسیاری از مشتریان مشترک ما که مایل به خرید سنگ ایران بوده‌اند و در اینترنت سرچ کرده‌اند اما به اطلاعاتی رسیده‌اند که توسط تعدادی واسطه و دلال که صاحب معدن و کارخانه نیستند روی سایت‌ها گذاشته شده بود، رخ داده است.

این فعال معدنی با اشاره به اینکه در دنیای فعلی ۸۰ درصد تجارت اطلاعات است و ۲۰ درصد دیگر توان تحلیل این اطلاعات، اضافه می‌کند: خریداران سنگ ایرانی که در جهان خواهان بسیاری نیز دارد حتی در صورت سفر به ایران نیز نمی‌توانند به این اطلاعات دست پیدا کنند، چرا که نگاه بدبینانه موجود این است که این اطلاعات باید دور از دسترس همگان باشد یا در حالت بدتر این اطلاعات باید به فروش برسد، در حالی که با ارائه رایگان اطلاعات تولید معادن و کارخانه‌ها و راه‌های دسترسی و ارتباط برقرار کردن با آنها منجربه عقد قرارداد و فروش سنگ ایران با نام ایران و کارخانه سازنده یا حتی دارنده معدن می‌شود. اتفاقی که سال‌هاست در کشورهای دیگر رخ می‌دهد و یک سنگ با نام دارنده معدن به برند تبدیل می‌شود.

محمد رسا افزود: این در حالی است که در ایران در صورتی که معدنی به رگه خوبی از سنگ‌های گرانیتی برسد ناچار است آن را به کارخانه‌های فرآوری ارائه دهد چون بیشتر آنها توان خرید ماشین‌آلات برش سنگ را ندارند. در این مرحله کارخانه سرد برخورد کرده و در نهایت محصول معدن را ۵ ساله خریداری می‌کنند و معدندار ناچار برای پوشش هزینه‌های اکتشاف موافقت می‌کند. از طرف دیگر کارخانه‌دار این سنگ مورد نیاز یک برج در تهران را به‌طور رایگان تامین می‌کند تا به‌طور ضمنی برای سنگ تبلیغ کند و سود خود را در فروش‌های بعدی ببرد. در نتیجه آنچه به‌دست معدندار می‌رسد تقریبا هیچ است و برد را کارخانه‌دار کرده است.

این مهندس متالورژی معدن با بیان اینکه پروژه‌های بزرگ دنیا که به میلیون‌ها مترمربع سنگ نیاز دارند هیچگاه به خریداران ایرانی مراجعه نمی‌کنند، گفت: آنها با ۵ تامین‌کننده بزرگ کار می‌کنند که سنگ‌های موردنیازشان را از کشورهای مختلف تامین می‌کنند و بسیار اتفاق می‌افتد این تامین‌کننده، سنگ‌های بی‌کیفیت کشورهای دیگر را با نام سنگ ایرانی با قیمتی بالاتر در این متراژهای بزرگ به فروش می‌رسانند، در حالی که جای فروشندگان و تامین‌کنندگان ایرانی سنگ‌های ساختمانی خالی است و کل سهم ما از این بازار بزرگ به ۲۰۰میلیون دلار می‌رسد.
مرجع سنگ ایران
اخبار صنعت سنگ
Stone | سنگ
سنگ ساختمان | Building Stone
تماس با مرجع تخصصی سنگ ساختمان
پیام از طرف مرجع سنگ
مرجع تخصصي سنگ ساختمان
ويژه طراحان، معماران، سازندگان، انبوه سازان و پيمانکاران
سوالات متداول سنگ ساختمانی
فروشگاه مرجع سنگ
چرا مرجع سنگ؟
قوانین و مقررات صنعت سنگ
سایت های مرتبط سنگ
مقالات صنعت سنگ
سايتهاي مرتبط
قوانين و مقررات
فروشگاه مرجع سنگ
سوالات متداول
درباره ما
مقالات
خدمات
خدمات مرجع سنگ
تماس با مرجع سنگ
دفتر مرکزي :
تهران - خيابان ولنجک - کوچه بيستم
گالري سنگ (تهران)
تلفن جهت هماهنگي بازديد از سنگها
26130635(21)98+
معادن
معدن سنگ مرمر اصفهان
معدن سنگ تراورتن يزد
کارخانجات
کارخانه شماره 1 : تهران - ملارد
کارخانه شماره 2 : البرز - شهرک صنعتي هشتگرد
محبوبترين مطالب
پرفروشترين سنگها
مرمريت ايتاليايي (کروم)
شبکه هاي اجتماغي
کليه حقوق اين وب سايت متعلق به
مرجع تخصصي سنگ ايران ميباشد
هرگونه کپي برداري از مطالب پيگرد قانوني دارد