سنگ صادراتی در انتظار خلاقیت

سنگ‌های تزئینی کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد و تنها به ساختمان‌سازی محدود نمی‌شود و گام به گام با پیشرفت فناوری‌های روز دنیا بازار مصرف این کانی گسترش پیدا می‌کند.


در کشورهای توسعه یافته و صنعتی از سنگ‌های تزئینی که با استفاده از دانش فنی و تجهیزات روز دنیا استحصال شده‌اند در بسیاری از صنایع استفاده می‌کنند.



با وجود اینکه ایران از ذخایر غنی سنگ‌های تزئینی با کیفیت بالا و تنوع رنگی فراوان بهره می‌برد اما به دلیل نبود فناوری‌های جدید و آشنا نبودن با فرآوری‌های سیستماتیک و پیشرفته بازار مصرف محدودی دارد و می‌توان گفت که تنها در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.



افزایش تولید با خلاقیت

سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای فرآوری و داشتن خلاقیت و ایده‌های نوین می‌تواند زمینه‌ساز گسترش یافتن بازار سنگ‌های تزئینی در کشور شده و علاوه بر تامین نیاز داخل با صادرات محصولات ارزآوری را برای کشور به ارمغان بیاورد.

محمد رسا، فعال معدنی با بیان این مطلب درباره سنگ‌های تزئینی و کاربرد آنها در صنایع مختلف  می‌گوید: با توجه به تنوعی که در بازار سنگ‌های تزئینی وجود دارد، حتی محصولات با کیفیت پایین نیز بازار خود را دارند در صورتی که تقاضای محصول با کیفیت بالا نیز وجود داشته باشد، زمینه برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی فراهم خواهد شد.

وی می‌افزاید: امکان توسعه بازار سنگ در ایران وجود ندارد و می‌توان گفت که مصرف سنگ‌های تزئینی تنها به صنعت ساختمان‌سازی محدود می‌شود این درحالی است که می‌توان با کمی خلاقیت زمینه استفاده از سنگ‌های تزئینی را در صنایع مختلف فراهم کرد.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته و صنعتی از سنگ‌های تزئینی در صنایع مختلف استفاده می‌شود اظهار کرد: به‌عنوان مثال در کشور کره جنوبی از سنگ مرمر در ساخت تخت‌خواب‌ها استفاده مى‌شود، به این ترتیب که با نصب سنگ مرمر در کف تخت و قراردادن المنت‌های برقی و ایجاد گرمایش، سنگ‌های تزئینی کاربردی دیگر پیدا کرده‌اند.

محمد رسا ادامه می‌دهد: این کاربرد ویژه سنگ مرمر مبتنى بر خواص طبیعى آن در ایجاد آرامش و رفع تنش‌هاى روحى انسان است و به همین دلیل از سنگ مرمر در مکان‌های مذهبی در فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف زیاد استفاده می‌شود چرا که اعتقاد عام بر این است که سنگ‌های تزئینی علاوه بر زیبایی با دفع کردن انرژی‌های منفی، آرامش در محیط را به ارمغان می‌آورند.

توسعه بازار وابسته به کیفیت محصول است

محمد رسا همچنین معتقد است توسعه بازار صنعت سنگ وابسته به ارتقای کیفیت تقاضاى بازار است که این هدف با توسعه صادرات محقق می‌شود. وی ادامه می‌دهد: با توجه به ذخایر فراوان و تنوع منحصربه‌فرد سنگ‌هاى ساختمانى ایران، می‌توان با ایجاد ارتباط موثر با بازارهاى جهانى و ارتقای کیفیت فرآورى محصول، زمینه توسعه صادرات سنگ‌های تزئینی را فراهم کرد.

با توجه به اینکه هر کدام از سنگ‌های تزئینی ویژگی‌های خاص خود را دارند، امکان ابداع کاربردهاى جدید از آنها در بسیاری از صنایع وجود دارد. در دستیابی به این اهداف نیز می‌توان به نقش افراد خلاق و کارآفرینان اشاره کرد که با پذیرفتن ریسک سرمایه‌گذاری با تولید محصولات جدید زمینه توسعه بازار را فراهم خواهند کرد.

وی به تعطیلی کارخانه‌های فرآورى گرانیت اشاره کرده و می‌گوید: با وجود ذخایر فراوان و متنوع این سنگ در کشور، به دلیل کاهش ساخت‌وساز و کم شدن تمایل بازار به مصرف این سنگ و جایگزینى گرانیت با دیگر سنگ‌های تزئینی همچون تراورتن و در عین حال واردات گرانیت چینی رنگ شده با قیمت و کیفیت پایین، مصرف گرانیت ایرانی کاهش زیادی داشته و بر کارخانه‌های برش سنگ‌های تزئینی اثر گذاشته و باعث تعطیلی آنها شده است.

استفاده از گرانیت در محیط‌های شهری

این فعال معدنی با اشاره به کاربرد گرانیت در محیط شهری نیز می‌گوید: درحال‌حاضر در ساخت جدول‌ها و پیاده روهای شهری از محصولات با کیفیت بسیار پایین استفاده می‌شود و این در حالی است که می‌توان با استفاده از گرانیت‌های موجود در کشور رونق را به بازار این محصول باز گردانده و موجبات ایجاد اشتغال را فراهم کرد. وی می‌افزاید: بسیاری از کارخانه‌های گرانیت به دلیل نبود تقاضا تعطیل شده‌اند و این در حالی است که طول عمر مفید این سنگ‌ها به چند هزار سال نیز می‌رسد و مانند سایر مصالح ساختمانی دست‌ساز بشری عمر کوتاهی ندارند.

وی با اشاره به گنجنامه استان همدان به‌عنوان مصداق بارز عمر طولانی سنگ‌های تزئینی که بعد از گذشت هزاران سال همچنان پابرجاست اظهار می‌کند: استفاده از سنگ گرانیت در محیط‌هاى شهرى علاوه بر ایجاد رونق و اشتغال در این صنعت، افزایش کیفیت فضاسازى عمومى شهرى و صرفه و توجیه اقتصادى مطلوبى دارد.

وی می‌افزاید: ایران با در اختیار داشتن ذخایر فراوان سنگ‌های تزئینی بیشترین تنوع در این محصول را در دنیا دارد چنان که می‌توان به ذخایر مرمریت، گرانیت، مرمر، تراورتن و... اشاره کرد. اما نکته مهمی که در مورد سنگ‌های تزئینی وجود دارد پایین بودن میزان صادرات است. در واقع به دلیل نبود شناخت بازار جهانی از تنوع و کیفیت سنگ ایران و همچنین آشنایى کم صاحبان صنعت سنگ ایران با بازار جهانی، سبب شده تا ارتباطات متقابل تجارى برای توسعه صادرات وجود نداشته باشد.

وی به شرایطی که می‌تواند زمینه انجام صادرات را فراهم کند اشاره کرد و گفت: از دیگر الزامات در حوزه صادرات، توجه به استانداردهای بین‌المللی و کیفیت محصول و رعایت دقت‌هاى ابعادى برش و صافکاری است که به‌طور قطع توجه به این امور ضمن افزایش کیفیت محصولات تولیدی متضمن توسعه صادرات خواهد بود. در واقع با ارتقای سطح ارتباطات فعالان معدنی و تولیدکنندگان ایرانی با بازار جهانى و استانداردسازى و افزایش کیفیت فرآورى محصولات نهایى، صنعت سنگ ایران می‌تواند به جایگاه واقعى خود رسیده و سهم خود از بازارهای جهانی صادرات سنگ را که هم‌اکنون کمتر از ۳۰۰میلیون دلار است تا حد ۱۰درصد بازار جهانى یعنی تا سطح ۸ میلیارد دلار در سال افزایش دهد.

کنسرسیومی برای واحدهای فرآوری

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه آذربایجان غربی از ذخایر فراوان سنگ‌های تزئینی بهره می‌برد می‌گوید: سنگ‌های مختلف از گرانیت تا مرمریت در این استان وجود دارد و در بیشتر نقاط شمال غرب کشور سنگ تزئینی پراکنده شده است. همچنین مرمریت‌های این منطقه کیفیت بالا داشته و از تنوع و شهرت جهانی برخوردار است. جعفرصادق اسکندری با بیان اینکه یکی از اهداف توسعه تولید محصولات معدنی جلوگیری از خام فروشی سنگ‌های تزئینی است می‌افزاید: درحال‌حاضر معدنکارانی که از توان مالی برخوردار هستند بعد از استخراج محصول نسبت به فرآوری سنگ‌ها و برش دادن آنها اقدام می‌کنند. اما در مورد معادن کوچک مقیاس که از توان مالی لازم برای ایجاد واحدهای فرآوری برای آنها برخوردار نیستند می‌توانند با تشکیل کنسرسیوم، واحدهای فرآوری را در نزدیک‌ترین مکان به معادن راه‌اندازی کنند.

این اتفاق افتاده و درحال‌حاضر ۲ واحد فرآوری راه‌اندازی شده‌اند که به‌شکل کنسرسیوم عمل می‌کنند.

وی در ادامه اضافه می‌کند: در نشستی که با مدیر منابع طبیعی و مدیر امور زراعی جهاد کشاورزی برگزار شد مقرر شد مکان‌های مناسبی برای ایجاد واحدهای فرآوری در استان مجاور معادن سنگ اختصاص دهند.

اسکندری با اشاره به اینکه برنامه‌هایی برای تجهیز معادن و واحدهای فرآوری در استان در دست اقدام است می‌گوید: در چند ماه گذشته تجهیزات و فناوری‌های جدید به استان وارد شده که با توجه به تفاهمنامه‌ای که با سازمان ایمیدرو وجود دارد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در فراخوانی در هفته آینده امکان ورود کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه و همکاری مشترک با این سازمان و ایجاد واحدهای فرآوری پیشرفته را دارند فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه به برپایی کارگاه‌های آموزشی برای معدنکاران اشاره کرد و گفت: برای آشنایی معدنکاران با روش‌های سیستماتیک فرآوری سنگ‌های تزئینی دوره‌های آموزشی برای معدنکاران در حال برگزاری است تا به این ترتیب زمینه افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات تولیدی می‌شود، فراهم شده و دیگر خبری از ضایعاتی که در هنگام فرآوری سنگ‌ها به روش سنتی تولید می‌شود نبوده یا به حداقل برسد.
مرجع سنگ ایران
اخبار صنعت سنگ
Stone | سنگ
سنگ ساختمان | Building Stone
تماس با مرجع تخصصی سنگ ساختمان
پیام از طرف مرجع سنگ
مرجع تخصصي سنگ ساختمان
ويژه طراحان، معماران، سازندگان، انبوه سازان و پيمانکاران
سوالات متداول سنگ ساختمانی
فروشگاه مرجع سنگ
چرا مرجع سنگ؟
قوانین و مقررات صنعت سنگ
سایت های مرتبط سنگ
مقالات صنعت سنگ
سايتهاي مرتبط
قوانين و مقررات
فروشگاه مرجع سنگ
سوالات متداول
درباره ما
مقالات
خدمات
خدمات مرجع سنگ
تماس با مرجع سنگ
دفتر مرکزي :
تهران - خيابان ولنجک - کوچه بيستم
گالري سنگ (تهران)
تلفن جهت هماهنگي بازديد از سنگها
26130635(21)98+
معادن
معدن سنگ مرمر اصفهان
معدن سنگ تراورتن يزد
کارخانجات
کارخانه شماره 1 : تهران - ملارد
کارخانه شماره 2 : البرز - شهرک صنعتي هشتگرد
محبوبترين مطالب
پرفروشترين سنگها
مرمريت ايتاليايي (کروم)
شبکه هاي اجتماغي
کليه حقوق اين وب سايت متعلق به
مرجع تخصصي سنگ ايران ميباشد
هرگونه کپي برداري از مطالب پيگرد قانوني دارد